09-02-2015

Keuzes

Elke keer als ik een euro aan een dakloze geef, vraag ik me af of hij er wel wat aan heeft. Of het niet veel beter is om te vragen of hij iets nodig heeft. 
Ik heb het eindelijk gedaan. Vroeg of hij honger had en misschien zin in een broodje. Dat had hij. Toen kwam de ingewikkelde taak om in te schatten waar een dakloze behoefte aan heeft.

Het werden broodjes (bruin, omdat ik dacht dat 't gezonder was dan wit, terwijl ik me afvroeg of ik juist moest geven wat hij zou willen of alleen maar gezond), oude kaas, en rol koekjes met chocola en vers fruitsap. Ik was erg aan het twijfelen over de koekjes. Al die suiker. Maar misschien had hij het juist nodig om het vol te houden daar voor de deur. En ik vond het ook iets gezelligs hebben. Niet alleen maar functioneel voedsel.
Ik deed ook eindeloos over die vruchtensap. Had eerst Cola gepakt (ik vind Cola onwaarschijnlijk smerig, maar ik dacht dat een dakloze dat misschien juist oneindig lekker vindt). Maar toen ik me bedacht hoe slecht Cola  is, kwam ik op de verse sap. Veel beter.
Toen dacht ik nog even om ook een magnetron maaltijd te kopen, maar waar moet hij zoiets opwarmen. Dus liet ik het bij de lunch.
De dakloze was erg blij met de zak die ik hem overhandigde, al heeft hij zich waarschijnlijk wel  afgevraagd waarom het zo ontzettend lang geduurd had...

Geen opmerkingen: