22-07-2014

Vluchthaven

S (49) komt onverwachts binnenlopen terwijl ik bij mijn oom en tante zit. Zwembaden business. S had een thermometer voor haar zwembad nodig en ik een borrel.
We drinken wat met z'n allen - veel familie - doen aan sentimental journeys. S is mijn oudste vriendin. We kennen elkaar vanaf ons 12e.
Zij: 'Hier ligt zo'n groot deel van mijn jeugd, dat moet gekoesterd worden.'

En dan drinken we wat. En we denken aan vroeger, aan hoe het huis vol stroomde met pubers die het liefste daar op die plek waren. In die gigantische tuin met zwembad en bubbelbad, met hoekjes, verborgen plekjes, rozentuinen met bankjes om stiekem te zoenen om daarna weer af te koelen in het zwembad.
Pubers die graag aanschoven bij mijn oom en tante die niets liever deden dan al die kinderen warm te verwelkomen.

Hoe stil is het nu. 

Ik loop met S mee naar de auto. We wisselen even uit hoe het echt met ons gaat. Zij: 'En dan komt er ook nog een derde wereld oorlog. Je kunt altijd bij mij komen, hè? Ik heb een ding gekocht voor een waterput. Is belangrijk. Water.'

Geen opmerkingen: