13-01-2011

Uitvogelen

Ik zit met veel plezier naar een mooie reportage van Jack Valkering over Sanne Vogel te kijken. Ze wordt onderworpen aan diverse tests om te zien of ze hoog begaafd is. Ze neemt mij in ieder geval al helemaal voor zich in als ze bekend dat ze bang is dat eruit komt dat ze heel dom is.

Fijne tests moet ze doen.
Dan wordt ze naar een strenge zangpedagoge gestuurd. Sanne kan niet zingen. En als ze bij de pedagoge is, denk ik, ja, ze heeft gelijk. Zingen kan ze niet. Ze zit er minimaal 2 noten naast. Knap, als je het van een andere kant bekijkt.
Totdat de vrouw streng zegt: 'Je moet mij gewoon nadoen.'
Vanaf dat moment, geen noot meer mis.
Gewoon iemand de juiste opdracht geven dus.

Maar het aller allermooiste is de eindconclusie van Sanne.
Tijdens een test weet ze niet wat veinzen betekent. Als ze uiteindelijk te horen krijgt dat ze hoog begaafd is, vertelt ze lachend aan haar ouders: 'Ik wist niet wat veinzen was, maar dat is gewoon mijn beroep!'

Aan alle Sanne Vogels van deze wereld:
Neem het over van ons. Dan wordt het nog wat.

Geen opmerkingen: