09-09-2016

Druk

Met de vormgever ging ik naar de drukker. Degene met wie we een afspraak hadden was er nog niet, dus werden we door M rondgeleid. Geweldig. Wat een feest om die gigantische drukkerij te zien. De pallets papier, de content voor de weekbladen, de persen, de lopende band waarbij het boek in elkaar gelijmd werd. Bleek dat M dé man was met wie ik voor Russisch water ook steeds contact had gehad, aangeraden door mijn oude uitgever.


Het feest was compleet toen ik de pallet met de voorkant van James Wood zag.
De afspraak was er inmiddels ook. Hij vond de voorkant van Waantje erg goed - 'En ik zie er nogal wat voorbijkomen... Ja, mooi. Kleurig.'
En toen moesten er weer wat beslissingen genomen worden. Hardcover versus soft, glans- of matlaminaat, en/of een aaibare voorkant, eenzijdig full colour, genaaid of geplakt, al dan niet een steunkleur voor het binnenwerk, papierdikte omslag, papierdikte binnenwerk, papierdikte schutbladen, schutbladen bedrukt of onbedrukt, opgeplakt of aangedrukt, papierkleur, rechte of ronde rug, kapitaalbandje ja of nee, zo ja, welke kleur, 1/1 of 2/2 bedrukt, wel of geen leeslint, oplage, in- of exclusief proef.
Van die dingen.

Geen opmerkingen: