13-04-2014

Zwervers

We gingen naar de monnik met de lieve ogen om ook een 800 jarig voordeeltje voor B te halen. De stemming in de kerk was niet optimaal. Ik hoorde de monnik tegen een collega zeggen dat mensen weg waren gegaan zonder te betalen.
Intussen vulde B de papieren in.
De monnik bekeek het even vluchtig, keek toen op naar B en vroeg welke nationaliteit hij had. 'Engels'. De monnik keek op zijn papier, spreidde zijn armen en zei: 'But you stated universal!
B werd alsnog omhelsd en gekust.

Tevreden liepen we naar buiten. Die ochtend had ik op mijn kop gekregen omdat ik me geĆ«rgerd had aan het bedelen van een vrouw die de hele dag geknield zat en zogenaamd zielig keek. Volgens mij dan. 'You should never judge the book by it's cover.' En toen kwam er nog een lang verhaal waarom ik niet kon en mocht oordelen. 

We liepen weer langs de zwerver die bij de kerkdeur stond te wachten. B vulde het kartonnen bekertje en omhelsde de man. Veel geklop op schouders en nog meer graciassen.
We liepen door en plotseling bedacht de bedelaar zich en kwam ons achterna. Hij haalde iets uit zijn binnenzak en gaf het aan B. Het was een speldje met een zwaard erop.
Er werd wederom geklopt en gegraciast.

B keek me aan. Hij had tranen in zijn ogen. 'You know how important the sword is for Paulo Coelho? He finds it at the end of his camino. This is my last day in Santiago. And I've been given my sword By a begger.'

Geen opmerkingen: