08-02-2013

Niet-noodzakelijk denken

I heeft zich de afgelopen maanden met A in Frankrijk verschanst, om binnenkort definitief de overstap te maken. Zij houdt ook een blog bij. I analyseert de verschillen.

Het valt haar op dat ik altijd gedachten heb. Filosofisch ook wel. Heeft zij naar eigen zeggen niet. Bij mij gaat het weliswaar ook over dingen die ik meemaak, maar ik denk er van alles bij. Dat vindt ze bewonderenswaardig.

Ik probeer me dat voor te stellen. Een actiegericht leven. Dat de ene handeling uit de ander voortvloeit zonder interventie van niet-noodzakelijke gedachten. 

Ik zou echt meer mensen om me heen moeten verzamelen als I omdat ik dan daadwerkelijk kan ondervinden dat niet iedereen elk beeld, elke opmerking, elke blik, intonatie, elk geschuifel interpreteert. En dat het mogelijk is dat een gedachte niet onmiddellijk aan een associatie blijft hangen. Wat een verademing.
 
I gaat verder.
'Af en toe denk ik ook wel wat, nou ja, dat worden dan op z'n hoogst twee zinnen...'

Geen opmerkingen: