15-08-2014

Opwarmen

De boekenclub van mijn moeder wilde enorm graag Michel Krielaars als gastspreker. Ik kon bemiddelen, dus reed ik met Michel en zijn vrouw naar mijn ouders. Ik was al gewaarschuwd dat het kirgehalte over het feit dat de grote Ruslandkenner/Schrijver zou komen, hoog was. De gemiddelde leeftijd is ongeveer 73. Dat schept vertrouwen in de oude dag.

Tien vrouwen kwamen razendsnel om M heen zitten. Een en al oor. Behalve P, die al totaal beschonken binnenkwam. Mijn favoriet. Ik heb met haar dochter op de lagere school gezeten en ik vond haar een Coole moeder. Jong. Vooral heel jong. In gedrag. En dat is ze dus nog steeds. Ze zag er ook prachtig uit. Van die chique hippieachtige kleding die goed bij haar past. Ze sloeg de koffie over.

De vrouwen hadden het boek van voor naar achter en terug gelezen en Krielaars werd bestookt met vragen. Maar de dronken P onderbrak hem - naar de zin van de rest - wat al te vaak.
'P, de anderen willen ook graag wat vragen. Dus als jij even je mond houdt.'
'Die anderen kunnen toch hun mond opendoen,' antwoordde P stoïcijns en ging gewoon door. Wat ik geweldig vond. Het leukte de avond fijn op.

Op de terugweg vertelde M dat hij onzedelijk betast was door een van de vrouwen. Toen ik precies wilde weten wat onzedelijk in deze zin behelsde, bleek het geaai over zijn rug te zijn geweest. Misschien dat M dacht dat dat leeftijdsadequaat benoemd was, maar ik heb die vrouwen eens zitten bekijken, allemaal zo viriel als de pest. Een van hen wilde tussen mijn ouders in gaan liggen als haar auto niet zou starten. Het is dat het mijn ouders waren, anders had ik gezegd: 'Go girl, go!'

Geen opmerkingen: