13-04-2013

Er staat geschreven

De koningin had zich zo verheugd op mijn komst in de tuin van het Rijksmuseum om onder het genot van een glaasje het tegelpad met mijn tekst te onthullen. Gooit de NRC roet in het eten. Ze reiken de prijs niet uit.

De koningin had zich zo verheugd om met mij het tegelpad af te lopen - zij in een fladderig jurkje, ik in een fladderig jurkje - tot de splitsing en dan eerst links af te slaan om te lezen wat de mensheid moet weten, weer terug te lopen, opnieuw te beginnen en dan rechtsaf te slaan. 

De koningin had zich zo verheugd op haar laatste openbare optreden.
Met mij. 
Het mocht niet zo zijn. 
Ze is er kapot van. Ze laat dat niet merken.
En van de RVD mag ik daar niets, maar dan ook niets over zeggen. 
Dus zeg ik niets.

B zelf echter, drukte me op het hart dat ik de winnende tekst toch zou publiceren. 
Alles voor B!
 
Ik zie het pentimento onder de vleugelnootboom en blaas. Blaas de lagen die er niet toe doen voorzichtig weg. Ik had het nodig, de vernis, maar ben gekomen tot daar waar het pad zich splitst

en citeer zacht de oude meesters om zelf een nieuwe te worden.

en kies voor de kunst van mijn vader, zijn vader, diens vader. Want alleen - zonder geschiedenis - loop ik dood.

Geen opmerkingen: