24-01-2015

Goed nieuws gesprek

Ik kreeg te horen dat een Belgische boekwinkel 200 exemplaren van Russisch water wilde bestellen omdat ze het een 'literair juweeltje' vonden.
Dat zijn berichten.

Ik belde de boekhandel. Zei mijn naam. Ik werd begroet met: 'Aha! The woman herself!'
Toen begon ze. Ze vond Russisch water grappig, ontroerend, en zij was super kritisch, ze vond geen Vlaamse schrijver goed, misschien dat ze 3 boeken per jaar de moeite waard vond, en ze was zo kwaad dat mijn boek niet meer te verkrijgen was, dat ze expres 200 had besteld om de uitgever te dwingen een derde druk te maken. Ze herlas regelmatig boeken die ze goed vond, en dan viel dat vaak tegen, ze vroeg zich dan af waarom ze dat toen zo goed had gevonden. Maar bij mijn boek lag dat anders, de eerste keer had ze vooral de humor gezien en de tweede keer de diepere lagen. Ze vond het ook zeer geschikt voor schoolgaande jongeren. Maar aan oude vrouwtjes met een hondje raadde ze het niet aan.
Dat begreep ik.
De rest trouwens ook.

Geen opmerkingen: