24-06-2014

Tuinen

In mijn tuin maak ik vrolijk echt iedere beginnersfout die er maar bestaat.
Een greep uit de selectie.
Te veel voeding. Te weinig water. Niet letten op het blad, alleen maar op de bloem. Niet letten op hoe lang zo’n bloem nou eigenlijk bloeit. Niet opletten of de kleuren wel matchen; alleen maar kopen wat ik mooi vind. En natuurlijk al helemaal niet letten op het soort grond waarin de plant gedijt, maar dit is een bewuste omissie; ik heb geen zin in het aanvoeren van humusrijke of kalkrijke of weet ik veel wat voor rijke grond.

Vandaag werden mijn fouten afgerond met twee rozen. Prachtig. Het kleurde perfect bij de buurplanten. Niks aan de hand. Tot ik – toen ik die verdomde dingen al in de aarde had staan – op het label las dat de ene roos 1.80 werd en de ander slechts 0.80 en dat ze dus precies andersom in de border hadden gemoeten, ware het niet dat er dan weer een kleurprobleem was ontstaan. Ik ben me ervan bewust dat er stam- en klim- en nog meer soorten rozen zijn. Maar dat gewone rozen ook nog eens van hoogte verschillen. Dat vind ik ver gezocht. 

Geen opmerkingen: