29-03-2010

Flaptekst

Vandaag moet ik mij buigen over de flaptekst. Die wordt gebruikt voor publicatie op de site van Het Beste Manuscript 2009.
Noot van de organisatie:
  • Lees je achterflap nog eens goed door. Laat er ook een geoefende derde naar kijken. Die achterflaptekst is heel belangrijk, die moet lezers en uitgevers prikkelen. 
Een zorgvuldig uitgekozen geoefende derde las mijn eerste versie. Zij schreef:
  • Een flaptekst moet toch teasend, spannend en mysterieus zijn? Iedereen het geld uit de portemonnaie trekkend? In ieder geval moet ie korter en krachtiger. Lekker overdrijven, aandikken en spannend maken.
Flap.

Ik heb regelmatig een boek gekocht en na lezing kunnen constateren dat de flaptekst de lading totaal niet dekte. Voor uitgevers is dat blijkbaar geen probleem. Als het maar verkoopt.

Vandaag schrijf ik em. Ik zal overdrijven, aandikken en spannend maken. Mijn boek is dat totaal niet. Als de uitgever er nu zelf ook maar intrapt.

Geen opmerkingen: