09-09-2011

Bijbaan

Ik loop met een collega in een nieuwbouwwijk naar een adres te zoeken. We bekijken de huizen en leveren commentaar. Dan zegt zegt ze out of the blue dat ze inbreekt bij bedrijven. Als bijbaan. Ik proest het uit. Ze ziet er namelijk totaal niet uit als een professionele inbreker. Maar ze is het wel. En haar baan heeft zelfs een naam: social engeneering.

Bedrijven kunnen haar inhuren om te testen hoe makkelijk of moeilijk een buitenstaander spullen kan jatten of informatie kan ontfutselen. Het lukt haar altijd. Juist bij bedrijven waarvan ze denkt daar kom ik nooit binnen, ja hoor. Met gemak. Ze loopt fluitend kantoortjes in en trekt bureauladen open.
Ze is goed.

Ik bekijk haar opeens met hele andere ogen. Dat ze dat durft vind ik op zich al heel stoer. Ik wil weten wat haar beste catch is.
'Een kluis...' Ze denkt even na en dan zegt ze peinzend: '... en een boot waar ik zo mee weg kon varen...'
Heeft ze niet gedaan. Ze houdt van haar werk.

1 opmerking:

Rudi zei

toch maar goeie sloten aanschaffen