14-02-2011

Valentijn

Grote woorden - Huub Oosterhuis

'Ik ben niet zo bang voor grote woorden. Als je ze maar voorzichtig uitspreekt, eerbiedig beluistert, mooi zingt. Liefde is een groot woord omdat liefde een groot gevoel is, een groot ideaal, een grote zegen. En een grote opdracht - soms voelt het als een te grote opdracht, en je huivert: kan ik dat, een leven lang houden van?

Zo van je houden dat je blijft en steeds meer jij wordt? Jij is altijd een ander dan ik, tegenover me, ogen kijken me aan. Ben ik te vertrouwen, ken je mij, wie ben ik dan, weet je mij beter dan ik?
Dat zijn liefdesvragen. Grote vragen die je niet van de daken schreeuwt, maar zachtjes zingt en elkaar verlegen stelt.'

Op Valentijnsdag bijvoorbeeld.
Maar beter nog op een andere - niet door de commercie ingegeven - liefdesdag.

Al staan de rozen helemaal prachtig en denk ik bij al dat intense rood niet aan de middenstand, maar alleen maar aan liefde.

Geen opmerkingen: