11-02-2016

Of niet, maar dat doet er niet toe

Met B zat ik in Zuid en na de drank gingen we op jacht naar Tweedehands bloemen omdat B die per se op dat moment wilde hebben. Ik liep gegeneerd achter hem aan. Eerst Martyrium. Er lagen veel leuke en goede collega's, maar geen onversneden Ligthart te bekennen.
B fluisterde, naar mijn zin veel te hard: 'Zal ik het vragen?' Ik knikte dom ja.
'Heeft u Tweedehands bloemen?'
De vrouw dook in haar computer. Ik zag de omslag oppoppen.
'Nee... U hoort mijn verbazing.'
We stonden te zwijgen voor de toonbank.
'Vrijdag heb ik hem,' zei zij nog snel.
We dropen af.

B bleef onverwoestbaar optimistisch. We moesten naar die andere. Ik volgde. We scanden de winkel. 'Hier ook niet!' mopperde B, rechtte zijn rug en liep naar de toonbank. Zijn stem werd vriendelijk. Toch dacht ik er een dreigende ondertoon in te horen.
"Heeft u Tweedehands bloemen?'
De man, type klassiek orkest met spencer, keek hem aan.
'Héét dat zo?!'
Afschuw in zijn stem. Hij keek van B naar mij. Ik knikte vriendelijk. Het heet zo.
En vrijdag wint Heetdatzo de Biesheuvelprijs... 

Geen opmerkingen: