17-04-2015

Effectief

In de datsja heb ik het ultieme arbeidsethos uitgevonden.
Ik begin met de bureauzaken. Dat betekent redigeren van mijn korte verhalen voor de bundel, elke dag 15 boekwinkels bestoken met Hosanna mailtjes en het voorbereiden van de gastlessen op de middelbare school.
Dat moet ik twee uur doen van mezelf.
En dan mag ik de tuin in.
Daar haal ik onkruid weg, zet ik schuttingen neer, zaag planken op maat, leg boomstammen, plant nieuwe aanwinsten, of glip ik even naar de overburen.
Dit mag anderhalf uur.

Het is extreem effectief. Ik moet mezelf blijkbaar afmatten om weer rustig met mijn kont op een stoel te kunnen blijven zitten en productief te zijn. Ik zit ook niet tegen mezelf aan te zeuren dat ik nou eens wat moet gaan doen. De vinkjes vliegen me om de oren. En laat in de avond voel ik me dan ook nog eens als een bouwvakker die eindelijk zijn benen op tafel kan leggen. Alleen het biertje ontbreekt. 

Geen opmerkingen: