29-07-2011

Bijeten, buikslapen of omruilen

'Bent u een buikslaper?' vraagt de vrouw woest.
Ik ga razendsnel mijn draaipatronen na. Rug, zij, buik, zij en eventueel weer eer keer rug, soms nog een keer buik. Niet overtuigend, vermoed ik.
'Eh, nee.'
Dat is duidelijk niet het goede antwoord. 
'Deze matras is voor iemand van boven de 80 kilo.' Ze kijkt me strak aan. Nu moet ik iets zeggen over mijn gewicht.
'Daar zit ik ruim onder,' zeg ik. Maar ook dat is helemaal verkeerd.
'Het is een hele harde matras.'
Ik knik. Daarom heb ik hem uitgekozen.

En dat uitkiezen viel niet mee, zo midden in de winkel liggen en proberen geen aandacht te schenken aan de mensen die sloffend voorbij trekken om de Zo zie je alles-route niet in de war te schoppen. 
Een mooie afscherming met romantische voiles is de tip van het jaar, die ik overigens niet in de ideeƫnbus heb achtergelaten.

M komt erbij staan en vangt het laatste op.
'Als ik mevrouw begrijp, is het niet de juiste keuze.'
'Dat is het wel,' zeg ik kortaf.
En om mevrouw te jennen: 'En als het niet goed is, kan ik hem binnen 90 dagen zo weer inleveren.'
'U kunt hem niet weer zo inleveren.'
Ik wijs naar de gigantische poster achter haar.
'Het gaat om omruilen,' verfijnt ze.
'Natuurlijk. Dat is prima. Ik heb tenslotte een matras nodig.'
Ze geeft het met een zucht op. Het bestelformulier wordt ingevuld.
Tevreden verlaat ik de winkel. 

Wel heb ik vannacht de hele nacht wakker gelegen op mijn nieuwe matras. 
Zou ze dan toch...?

Geen opmerkingen: